top of page

Dia menangis di tempat kejadian, tepat di Seminar IVF…..



Tahun lepas, saya telah dijemput untuk berucap di seminar IVF yang dianjurkan oleh Pusat Kesuburan yang terkenal. Saya berkongsi tentang kepentingan persediaan kehamilan. Topik utama saya ialah bagaimana untuk mendapatkan badan dalam kesihatan reproduktif yang terbaik untuk meningkatkan peluang kejayaan IVF. Semasa sesi Soal Jawab, terdapat satu pasangan menarik perhatian saya kerana walaupun terdapat ramai orang di sekeliling, wanita itu menangis betul-betul di tempat kejadian. Semua orang bimbang tentang apa yang telah berlaku kepadanya.

Dia menangis sambil bertanya kepada doktor, “Saya melakukan 2 kitaran IVF di Melaka, saya gagal sepenuhnya satu kitaran dan mengalami keguguran pada kitaran yang lain. Bolehkah saya memindahkan baki 5 embrio beku ke KL untuk implantasi?”. Doktor menjawab bahawa kerana embrio baru dibiakkan selama tiga hari dan teknologi pembekuan embrio di Melaka masih belum cukup matang, ia tidak boleh dipindahkan ke mana-mana.


 

Keesokan harinya, wanita ini, Puan Lau datang menemui saya. Oleh kerana embrio dihasilkan sebelum penyediaan kesihatan kehamilan, kualitinya akan menjadi sangat lemah, dan saya tidak akan mengesyorkan menanam embrio sama sekali. Kualiti embrio yang lemah adalah salah satu punca utama menyebabkan keguguran.

Puan Lau baru berusia 28 tahun ketika dia jumpa dengan saya. Tetapi selepas diagnosis terperinci, saya mendapati bahawa dia mengalami PCOS yang teruk sejak sekian lama. Hasil daripada kitaran IVF sebelum ini, rembesan hormonnya benar-benar tidak seimbang, kitaran haidnya menjadi sangat tidak teratur, dengan sakit belakang yang tajam setiap kali, dan dia menjadi sangat letih. Di pihak suaminya, laporan analisis sperma menunjukkan jumlah sperma yang rendah, pergerakan sperma yang sangat rendah (keupayaan untuk berenang) dan 98% daripada sel sperma adalah tidak normal. Itu sebab mereka memutuskan untuk mendapatkan rawatan IVF mula-mulanya kerana kualiti sperma yang lemah.


Selepas 6 bulan rawatan, Puan Lau bertanya sama ada sesuai untuk meneruskan implantasi. Melihat kepada keputusannya, saya mendapati tahap progesteronnya meningkat dengan ketara, daripada 4.2 nmol/L kepada 7.95 nmol/L. Selebihnya keputusan kesihatan reproduktif mereka juga menunjukkan peningkatan yang besar. Saya berkeyakinan terhadap mereka, oleh itu, walaupun saya tidak mengesyorkan menggunakan embrio sebelumnya, Puan Lau tidak mahu mensia-siakannya. Namun begitu, berita baiknya ialah dia hamil dengan hanya 1 embrio yang ditanam. Apabila dia kembali menemui kami, dia sudah hamil 30 minggu, dan dia sangat tidak sabar untuk membawa pulang bayi itu ke rumah sempena Tahun Baru Cina.


1 view0 comments
Cute Indian Baby Girl.png
Verdure Healthcare Logo with Superbrand.jpg
bottom of page